سیمای شهرستان خوروبیابانک

معرفی اجمالی شهرستان:

شهرستان تاریخی خوروبیابانک در راستای حرکت یکپارچه به سمت نوآوری و پیشرفت وجهاد اقتصادی، از گردونه حرکت بی بهره نمانده ومردم دوست داشتنی قانع و صبور خوروبیابانک نیز شاهد تحولات و حرکتهای نوین در همه  زمینه های اقتصادی فرهنگی و اجتماعی هستند. مردم با فرهنگ مقاوم و قانع با پیشینه تاریخی و هویت اسلامی واصالت ملی مولفه های اخلاقی قانون پذیری ونظم اجتماعی از اهمیت وکرامت خاصی برخوردار است تاکید بر اعتقادات اسلامی ومکارم اخلاقی وشرایط سخت اقلیمی وطبیعی از آنان مردمی سلیم النفس وآرام ساخته است و می توان اذعان نمود که شهرستان خوروبیابانک از کم جرم ترین شهرستانهای استان است.

خوروبیابانک علیرغم کویری بودن قابلیت های بسیاری در توسعه بخش کشاورزی دارد که نیروی انسانی آن آگاه به محیط و منابع طبیعی پیرامونی خویش است و اغلب کشاورزان عزیز در سطح شهرستان دامداری و دامپروری را نیز مکمل امر کشاورزی خود نموده اند.

محرومیت خوروبیابانک برخواسته از موقعیت اقلیمی منطقه است. محدودیت کمی و کیفی منابع آب سطحی و زیر زمینی، کمبود نزولات آسمانی، کویری و بیابانی بودن گستره وسیعی از شهرستان ، پایین بودن راندمان آبیاری، ضریب بالای تبخیر آب، افزایش شدید دما در تابستان و اختلاف فاحش دما  در فصول سال در بین روز و شب، وزش باد و طوفان همراه با شن های روان بخشی از عوامل ایجاد کننده محرومیت ها هستند. اگر چه در کنار این محرومیت ها وجود پدیده مهاجرت و تهی شدن منطقه  از سرمایه های انسانی و مادی طی چند دهه اخیر بر محرومیت شهرستان افزوده است، اما می توان گفت در راستای تحقق محرومیت زدایی و مهرورزی دولتمردان نظام جمهوری اسلامی اقدامات شایسته و در خور شأن مردم صورت گرفته است.

همینک شهرستان خوروبیابانک با اتکا به الطاف الهی و اراده سترگ مسئولان محترم جمهوری اسلامی در بخشهای گردشگری، صنایع جانبی استحصال شورآبه کویر و معادن به ویژه معادن سنگ دارای موقعیت بسیار قابل توجهی در سطح استان زرخیز اصفهان می باشد که در صورت اهتمام مسئولین در خصوص حل برخی مشکلات زیرساختی از جمله ارتقای کیفی وضعیت راهها، اتصال به شبکه پایدار آب و شبکه گاز سراسری شاهد رشد و توسعه پایدار این خطه شاعر خیز شهید پرور خواهیم بود.

شهرستان خوروبیابانک

ظرفیتهای شهرستان خوروبیابانک در بخش کشاورزی:

شهرستان خوروبیابانک واقع در مدار ۵۸ درجه و ۲۶ دقیقه  تا ۱۵ثانیه  طول شرقی و ۳۲ درجه و دقیقه تا درجه و دقیقه عرض شمالی با ارتفاع ۸۴۵ متر از سطح دریا و مساحت ۱۲ هزار کیلومتر مربع دارای آب و هوای گرم وخشک بیابانی می‌باشد. متوسط بارندگی سالیانه این شهرستان ۸۰ میلیمتر و عمق تبخیر آن ۲۹۰۰-۳۰۰۰ میلیمتر است و در سال ۱۳۸۹ مقدار ۳۲ میلیمتر بارندگی صورت گرفته است. میانگین حداکثر درجه حرارت سالیانه ۴۷ درجه سانتیگراد و میانگین حداقل درجه حرارت سالیانه ۱۴- درجه می‌باشد همچنین میانگین روزهای یخبندان روز در سال است.

منابع تامین آب کشاورزی شهرستان از ۹۹ رشته قنات، ۱۵ دهنه چشمه، ۲۲ حلقه چاه عمیق، ۲۱ حلقه چاه نیمه عمیق، – حلقه چاه سطحی – و  تامین می‌گردد و کل دبی منابع آب شهرستان ۱۵۰۰ لیتر در ثانیه است. EC  آبهای مورد استفاده در بخش کشاورزی بین ۶۰۰ تا ۱۶۰۰۰ دسی زیمنس بر متر می‌باشد.

میزان اراضی کشاورزی شهرستان ۲۸۰۰ هکتار می‌باشد که سطح زیر کشت محصولات زراعی میزان ۱۱۰۰ هکتار، محصولات باغی ۱۱۲۵۰ هکتار و اراضی آیش ۶۰۰ هکتار برآورد گردیده است که ۲۲۰۰ هکتار از این اراضی بصورت آبی و – هکتار بصورت دیم کشت می‌شوند.

تعداد کشاورزان شهرستان ۳۵۰۰ نفر می‌باشد که متوسط مالکیت آنها نیم هکتار است و تعداد مرکز جهاد کشاورزی و شرکت تعاونی تولید روستایی و ۲ شرکت‌ خدمات مشاوره‌ای فنی و مهندسی در این شهرستان فعال می‌باشد.

مهمترین محصولات زراعی شهرستان شامل گندم ، جو، و یونجه است و میزان تولید محصولات زراعی آن سالیانه – تن می‌باشد.

مهمترین محصولات باغی شهرستان شامل خرما ،پسته و انار است و میزان تولید محصولات باغی آن سالیانه ۲۲۰۰ تن می‌باشد.

همچنین این شهرستان دارای ۴۷۰۰ راس دام سنگین (شامل ۷۰۰ راس گاو و گوساله و ۴۰۰۰ نفر شتر) و دارای ۳۵۰۰۰ راس دام سبک (شامل راس گوسفند و بز) و نیز دارای ۵۲۵ هزار قطعه طیور (شامل ۵۲۵ هزار قطعه مرغ گوشتی، قطعه مرغ تخمگذار و ۸۰۰ قطعه سایر ماکیان) و دارای ۵۰۰ کلنی زنبور عسل با تولید سالیانه ۵ تن عسل و دارای ۴۵۰۰۰ قطعه ماهی با تولید سالیانه ۴۵ تن ماهی می‌باشد و در مجموع میزان تولید محصولات دامی شهرستان سالیانه – ۲۵۵۰تن است.

شهرستان خوربیابانک

فرصتهای سرمایه گذاری :

  • پرورش شتر و شترمرغ با توجه به موقعیت منطقه
  • تغییر الگوی کشت (کشت پسته و گیاهان دارویی و نخل )
  • ساماندهی مرغداریها و ایجاد زنجیره تولید (برند ویژه)
  • ایجاد و تثبیت فرصتهای شغلی- استفاده از روان آبها ( گیاهان دارویی)